review
ASUS ROG Chakram
Perfectioneert de gaming-muis, maar innoveert weinig
Sober moedermerk of niet, het Republic Of Gamers-vaandel van ASUS is er eentje dat op wil vallen. Onder de ROG-noemer produceert ASUS met regelmaat hoogwaardige game-apparatuur, welke nooit wegschrikt van uitbundig productdesign of experimentele features. De vorig jaar geïntroduceerde Chakram-muis is daar een nieuw, schrijnend voorbeeld van.
ASUS’ ROG Chakram heeft alles waar een vlaggenschip-muis aan moet voldoen. Voor een stevige prijs krijg je een muis die de hoogst denkbare specificaties gooit, draadloze functionaliteit ondersteunt én nieuwe features introduceert. En dat alles ziet er dan ook nog eens aardig uitbundig uit, naar ROG’s futuristische standaard en wel.
Een hele rechterklauw vol aan mooie beloftes dus, maar dan komt de hamvraag: is het de richtprijs van toch dik 169 euro ook daadwerkelijk waard?
Thuis in de hoogste torens
Een topsegment prijs dus, maar daar krijg je bij ROG wel álles voor terug wat je van een hoogwaardige muis mag verwachten. Met een bewezen PixArt PMW3335 optische sensor aan boord (à maximaal 16.000 DPI, 400 IPS en 40G-acceleratie) en nota bene gemakkelijk verwisselbare Omron-schakelaars onder de twee hoofdtoetsen, heb je al een aardig pakket aan muis in huis,
Daarbovenop komt dan nog eens de mogelijkheid om de muis in drie verschillende modi aan te sturen. Bedraad per USB-C, over een draadloze 2.4Ghz-frequentie naar de USB-A dongle (die ín de behuizing geborgen kan worden) óf via Bluetooth.
Dat laatste beperkt de specificaties (zoals de anders gestandaardiseerde 1000 Hertz verversing) misschien enigszins, maar kan daardoor langer meegaan op de accu. En zelfs die voelt ongeacht modi gedegen aan, met uptimes van ruim dertig uur in doorsnee gebruik, ook met de unieke RGB-verlichting. Zónder moet dat tot circa 79 uur tellen, aldus ASUS zelf.
Flexibel en ferm
Saillant detail is wel dat de muis gevormd lijkt te zijn naar mijn eigen hand; met van die lange tengels. Gamers die een kleiner (of misschien zwaarder) muisje zoeken, kunnen hier jammer genoeg al snel niet mee uit de voeten — of handen dan.
Kort door de bocht levert de Chakram qua technische beloftes gewoon ontzettend veel muis, net verpakt in één stevig (opvallend ruimtelijk) ontwerp én overal bruikbaar in een handomdraai. Maar hoe zit het dan met die experimentele nieuwigheden die ROG dit keer met zich meebrengt?
ASUS ROG Chakram – Technische specificaties
- GebruikDraadloos (over 2.4 GHz dongle of Bluetooth) of bedraad (USB-C)
- VoedingOplaadbaar met USB-C of Qi Charging
- KabelGevlochten USB-C naar USB-A kabel, 1.8 meter
- AccuTot 79 uur op 2.4 GHz (zonder Aura-verlichting)
- SensorPixArt PMW3335 optische sensor
- Precisie 100 tot 16.000 DPI (dots per inch)
- Acceleratie 40G
- Maximale snelheid 400 IPS (inch per seconde)
- Lay-out 4 programmeerbare toetsen, standaard scrollwiel, analoge joystick
- Schakelaars Omron, schroefloos verwisselbaar (onder hoofdtoetsen)
- Frequentierespons 1000 Hertz ultrapolling (minder over Bluetooth)
- Responstijd 1 milliseconde
- Mouse acceleration niet van toepassing
- Angle snapping optioneel in te schakelen
- Lift-off afstand hoog of laag te kalibreren
- Verlichting Full-RGB Aura-verlichting, 3 afzonderlijke lichtregio’s
- Software Armoury Crate en Aura Creator
- Kabel Verwijderbare, gewoven USB-C naar USB-A kabel (1,8 meter)
- Afmeting 133 x 77 x 43 millimeter (lengte x breedte x hoogte)
- Gewicht 121,6 gram (exclusief kabel)
- Meegeleverddraagzakje, customization kit met extra Omron-schakelaars en duimplaatjes
“Een nieuwe draai aan pc-gaming”
De Chakram onderscheidt zich door, in hun eigen marketingwoorden, “een nieuwe draai” te geven aan pc-gaming. Hoe doen ze dat dan? Nou, de Taiwanezen schenken je een joystick onder de duim.
Toegegeven, een “joystick” is het niet echt; het heeft meer weg van een circle pad zoals bijvoorbeeld de Nintendo 3DS kent. Zie het als dat schuifplaatje, maar nu geïntegreerd op de linkerzijde van de muis. En dan vraag je je misschien af “Wat heb je daar dan precies aan?”, waarop ik, vol overtuiging, antwoord: “Goede vraag.”
Het idee is natuurlijk dat de pc-gamer hiermee extra input scoort — analoge input, nota bene. Zodat je, bijvoorbeeld, een extra camerabeweging of voertuig afzonderlijk over kan nemen met je rechterduim. Dat concept klinkt aanvankelijk tof, maar de uitwerking ervan stelt (vooralsnog) toch wat teleur.
Circulair niet doordacht
Zoals wel vaker met goedbedoelde innovatie in de wereld van pc-gaming, is het een stukje samenwerking. Enkel een soort cirkelsom van ondersteuning maakt het dat dit soort concepten voet aan de grond krijgen. Fabrikanten moeten hun innovaties goed op de markt zetten, gamers moeten het massaal adopteren, spelontwikkelaars moeten het kundig implementeren. Valt er een daarvan weg, dan gaat de rest er hoogstwaarschijnlijk niet eens aan beginnen.
Het schuifbare plaatje van de Chakram lijkt die cirkel niet echt te kunnen completeren. Geen enkele game “snapt” van origine wat de joystick precies zou moeten doen, waardoor je als gamer voortdurend zelf nut dient te bedenken (en instellen) voor de innovatie in zijn geheel. Dat maakt het niet dat we als pc-gamers massaal overstag gaan voor deze “nieuwe draai”, lijkt me zo.
Zelf schoot ik daarom ook enigszins in de lach bij het zien van ASUS’ veel te stoere reclamefilmpje, waarin het pookje veelzijdig ingezet wordt in een denkbeeldige CGI-game. Bespaar dat marketingbudget dan en ga gewoon zitten met spelontwikkelaars om het écht functioneel te maken; dat overtuigt sneller dan zelf een filmische game moeten animeren, enkel en alleen om het nut ervan te onderstrepen.
Meer mogelijkheden onder de duim
En toch: er zijn wel degelijk scenario’s waarbij het pookje gigantisch nuttig kan zijn, maar mijn inziens blijven dat wel de uitzonderingen. Iets sneller de pitch van een helikopter vinden of sneller om hoekjes leunen in PlayerUnknown’s Battlegrounds, dáár hebben we wat aan — ook al is het dan vaak nog wat gepriegel en gewenning.
Wat de situatie niet baadt, is dat het pookje zelf ook fysiek het minst doordacht aanvoelt van de hele Chakram. Zo is het mogelijk om het schuifplaatje relatief gemakkelijk te verwisselen, maar blijkt dat soms ook té gemakkelijk. In mijn doorsnee gebruik overkwam het meerdere malen dat, vermoedelijk door mijn duimbeweging, het plaatje er zo maar vanaf schoot.
Grote kans dat dat gewoon aan mij ligt, maar ik weet één ding zeker; na een half jaar zou ik geen duimplaatjes meer over hebben. Tegen die tijd ben ik alle drie stukjes plastic alweer kwijt aan de krochten van mijn plinten en/of een enthousiaste poes.
Rectificatie: ASUS heeft verzekerd dat dit een bekend verschijnsel was in de reeks review-modellen, maar dat het probleem sindsdien verholpen is. In de massaproductie zou het mankementje niet meer voor moeten komen.
Al met al denk ik dat de meeste gamers het pookje uiteindelijk in zouden zetten als een shortcut naar een paar extra knoppen — zeg, een stuk of vier. Dat ondermijnt wellicht compleet de analoge insteek, maar misschien was dat ook wel gewoon te ambitieus gedacht. Wie weet, keert een Chakram II ooit terug met een vierpuntendruktoetsje onder de duim. Ik zou het verwelkomen.
Beter in de basics
Los van dat hele unicum, is de Chakram wel één brok overtuiging. ASUS snapt waar hun sterke punten liggen en zet die kennis dubbel en dwars in voor dit paradepaardje. Daaronder vallen dus die hoogvliegende specificaties, maar ook geprezen features van bijvoorbeeld ASUS’ Gladius-muis.
Net zoals in de ROG Gladius II is het met de Chakram mogelijk om, relatief gemakkelijk, het een en ander te kunnen onderhouden en aanpassen aan de muis. Aan de hand van licht magnetische zekeringen (lees je mee, pookje?) wip je zo de toetsen en de palmplaat eraf, waardoor de muis flexibel aangepast kan worden.
Wederom kunnen de Omron-schakelaars gemakkelijk verwisseld en schoongehouden worden — ten minieme koste van de inputrespons — maar ook is het mogelijk om het verlichte ROG-logo te vervangen. Dat deels transparante schijfje wip je er nu zo uit, om te bestickeren of laseren met je eigen ontwerp op het meegeleverd “kale” vervangplaatje.
Dat laatste is niet iets wat ik veel gamers daadwerkelijk zie benutten, maar het is in ieder geval een uniek extraatje waarmee de muis nóg iets meer eigen kan voelen. Dat dit systeem daardoor wat in moet leveren op de felheid van dat kleurrijke LED-je, nemen we dan ook maar voor lief.
Overigens ogen die andere lichtbalken, twee “onder” de primaire toetsen, jammer genoeg wel minder overtuigend. Naast het feit dat de LED-jes aan aardige bleed lijken te lijden (die vooral bij oranje tinten erg aanwezig blijkt), verzwaart de software het gemak van de verlichting ook nog eens.
Niet hardcore in de software
Naar mijn idee heeft ASUS’ ROG-vaandel sowieso nooit enorm overtuigende software gehad. In dat geval laat de Chakram zich aansturen door de zogenaamde Armoury Crate, wat zich opstelt als een overkoepelend operatiecentrum voor al je compatibele waar. Plus nog wat plugjes naar afgeprijsde games en merknieuws.
In grote lijnen lijkt ASUS daarmee features van bijvoorbeeld een Razer te lenen, maar het eindresultaat steekt wat schraler af. Qua RGB-effecten en profielen lijkt de Chakram out of the box niet enorm veelzijdig, terwijl de software zelf met regelmaat nog wat chaotisch en instabiel voelt.
Voor preciezere lichteffecten dien je dan weer een los beta-programma binnen te halen; Aura Creator. Ook die lijkt in grote lijnen Razer (en hun Chroma Studio) na te bootsen, al blijkt dit (nog) niet gecentraliseerd in één ecosysteem.
Waarom kunnen die programma’s niet samensmelten? Het is niet alsof gamers actief op zoek zijn naar méér verschillende software om gelijktijdig te draaien met hun game-gedrag. Blijkbaar denkt ASUS daar anders over.
Dit alles is uiteraard onder voorbehoud, naast dat het voor velen überhaupt bijzaak is. Boeit RGB-verlichting je maar weinig en wil je gewoon een paar prettige profielen op het on-board geheugen van een al erg prettige muis klappen, dan ben je daarin nauwelijks beperkt.
Dus, bottom line?
Met de Chakram heeft ASUS’ gaming-vaandel, wederom, een machtig mooie muis afgeleverd. Waar het ertoe doet, druipt dit futuristische vehikel van het zelfvertrouwen. Torenhoge prestaties, naadloos (en láng) draadloos bruikbaar en gehuld in een uniek jasje — welke ook weer makkelijk “uit te trekken” is. Voor 169 euro krijg je meer dan genoeg muis.
Jammerlijk is wel dat de goedbedoelde innovatiefactor toch wat minder overtuiging opwekt. De “joystick” onder je duim is leuk in concept — en soms in uitvoering — maar het blijft een twijfelachtige toevoeging. Het wérkt uiteindelijk, maar echt intuïtief of enorm nuttig is het zelden.
Hoe je het ook wendt of keert; de ASUS ROG Chakram mag er op de meeste fronten absoluut wezen. Ben je op zoek naar een ferme en toch flexibele muis voor ál je (mobiele) pc-gebruik, dan maakt de Chakram vrijwel alles wat je zou kunnen wensen waar.
ASUS ROG Chakram
In het kort...
Hoeveel kost ASUS' nieuwe ROG-parademuis?
Circa 169 euro.
Wat krijg je daarvoor terug?
Een ultiem flexibele en luxe gaming-muis, die ook naadloos draadloos werkt.
Wat maakt het interessanter dan de rest?
Een futuristisch en ferm design, gemak voor hen die dat aan willen passen én een "joystick" onder je duim.
Waar houdt die luxe dan op?
De circle pad overtuigt niet als regelrechte innovatie, terwijl ook de verlichting en software nog door mag groeien.
Voor wie is dit dan perfect?
Pc-gamers met steile eisen voor specificaties en stevigheid. In het specifiek als ze customization en (draadloze) flexibiliteit op prijs stellen.