Sigma's nieuwe Aizu Prime-lenzen, bedoeld voor de cinematografische markt.

special

Het mooiste nieuws van IBC 2025

De creator in mij is content

Tom Kauwenberg

 |

16 september 2025

Afgelopen weekend vond IBC plaats in Amsterdam. Op de broadcast-beurs wemelde het van de netwerkgiganten en studiolampfabrikanten, maar er groeit inmiddels ook een segment voor content creation – het soort waar ik vaker mee te doen heb. Hoog tijd dus om een aantal persoonlijke hoogtepunten van IBC 2025 op te sommen.

 

Voor de goede orde: de International Broadcasting Convention (IBC) is ook relatief nieuw spul voor mij. Ik ben maar al te bekend met beurzen als gamescom, maar een ’televisiebeurs’ leek me lange tijd te ver van mijn bed. Op aandringen van mijn eigen netwerk ben ik toch maar eens gaan kijken, als zijnde een zelfstandige contentmaker. En wat blijkt? ook ‘voor ons’ is er genoeg mooi spul om eens mee in aanraking te komen. Waarvan akte.

• • •

De ProArt P16 wordt kleurrijker en krachtiger

ASUS fabriceert niet alleen componenten voor gamers en kantoorwerkers, maar ook voor contentmakers. De laatste jaren zet de Taiwanese hardware-gigant steeds vaker in op ProArt, het dochtermerk dat zich specifiek op de creatieve professionals richt. Dat begon aanvankelijk bij kleurechte monitoren, maar geleidelijk aan druppelde ProArt ook weer ‘terug’ naar de laptops. Dat leidde tot de chique ProArt P16, die ik recentelijk nog met plezier recenseerde voor TechFi.nl.

De nieuwe ProArt P16-laptop van ASUS, met verbeterd OLED-scherm en een RTX 5090 aan boord. De laptops staan ter display op IBC 2025.

Precies die prestigieuze 16 inch laptop krijgt richting eind 2025 nog een vervolg, met nog een slag extra luxe. De pijlers? Een kleurrijker OLED-scherm op 4K-resolutie en de zwaarste GPU die laptops vandaag de dag aan boord kunnen hebben: de GeForce RTX 5090 van NVIDIA. Dat is niet de minste upgrade van de directe voorgangers, die het met een RTX 5070 deed – en die had al opvallend weinig moeite met 4K-videowerk.

Vooral het nieuwe OLED-scherm moet hoge ogen gooien. ASUS maakt het niet voor niets tot een nieuwe standaard: Lumina Pro OLED. Dat belooft minstens 240 pixels-per-inch scherpte, piekhelderheden tot 1000 nits (een verdubbeling van non-pro Lumina OLED) en een verbeterde antireflecterende coating over het glas, waardoor de kleuren en contrasten ook daadwerkelijk beter uit de verf komen. Uiteraard keren ook hier beloftes terug over 100% dekking van het DCI-P3 kleurengamma, met een kleurcorrectheid van Delta-E <1. Close-up van de schermflank en het -scharnier van een ProArt P16-laptop, met het ProArt-logo erop.

Over een precieze prijs kon ASUS nog weinig kwijt, maar met dergelijke upgrades mogen we bedragen richting (of meer dan) vijfduizend euro verwachten. Het voorgaande RTX 5070-model met 2K-scherm blijft overigens ook gewoon geleverd worden, momenteel verkrijgbaar vanaf 2.699 euro.

 

Nikon zet RED beter in met de Nikon ZR

Niemand neemt het je kwalijk als je het gemist hebt: filmcamerafabrikant RED is sinds begin 2024 onderdeel van Nikon. Onder Nikon werden twee RED-camera’s al eens voorzien van de huiseigen Z-vatting, maar inmiddels lijkt de RED-technologie ook weer (beter) terug te komen in Nikon-camera’s. De nieuwe Nikon ZR is een Nikon-body met ondersteuning voor RED-videocodering, die het vuur lijkt te openen op Sony’s populaire FX-systemen.

De Nikon ZR wordt tentoongesteld op IBC 2025. In dit geval zit daarop een SmallRig-behuizing, Nikons eigen videogrip, de nieuwe shotgun-microfoon en een analoge F-lens van Nikon.

Dat zie je terug in de vorm en functie van de Nikon ZR: bijzonder compact, slechts 630 gram zwaar en volledig videogericht. Lees: geen elektronische viewfinder à la fotocamera’s, maar in ruil daarvoor wel een ferme monitor van 4 inch, inclusief flippy oriëntatie. Dit is, even kort door de bocht, het Sony FX3-alternatief van Nikon. De ZR wijkt vooral af in uitbreidbaarheid: met een micro-HDMI-poort en het gebrek aan een eigen audiohendel vergt het meer omwegen om Nikons videocamera flexibel inzetbaar te maken op élke set.

Nikon zet daarentegen in op meer in-body mogelijkheden. Het grotere en kleurechte scherm moeten, samen met de belofte van interne RAW-opnames, losse monitors overbodig maken. Bovendien neemt de Nikon ZR zelf 32-bits audio op, die met behulp van drie ingebouwde microfoons en Nokia’s OZO-upscaling ook zonder externe apparatuur al fraai moet klinken.

Interessant is vooral de prijs: de geadviseerde 2.349 euro is grofweg de helft van de concurrerende camera’s in deze klasse. Daarmee kan Nikon videomakers wegsnoepen bij Sony, Blackmagic en Canon. Tel daarbij op dat het gele kamp nu ook hints dropt dat het werkt aan een eigen reeks cinema-lenzen – en je begrijpt dat Nikon here to stay is op de videomarkt.

 

Atomos’ eerste studiomonitor kalibreert zelfs je muur

Het Australische Atomos brak oorspronkelijk door in videowereld met een reeks vernuftige monitor-recorders. Die maken ze nog steeds, maar het merk diversificeert ook flink in recente jaren. Na lichtsnoeren, cloud-diensten en PTZ-camera’s, stapt Atomos nu ook in de wereld van studiomonitors. De Atomos Studio Pro-2710 is een OLED-monitor die trouwe productiekleuren belooft – en zelfs een kleurcorrecte omgeving.

De achterzijde van Atomos' Studio Pro-2710-monitor, onthuld op IBC 2025. Achterop prijkt onder meer een touchpaneeltje en een drietal felwitte LED-lampen, die ook de omgeving rondom de monitor neutraal moeten kleuren.

Uniek aan de Pro-2710 is namelijk het licht dat uit de achter- en onderkant straalt. Dat is geen sfeervolle Ambiglow à la Philips: het idee is dat zelfs het beeld rondóm de monitor neutraal kleurt, in de hoop metamerie te minimaliseren. Daarvoor werkt de monitor samen met Atomos’ andere nieuwigheid: de K-100 spectrale kleurensensor, die ook los verkocht zal worden. Met behulp van nieuwe sensor en een neuraal netwerk belooft de K-100 trouwe inten te garanderen, in zowel HDR als SDR en ongeacht het kleurenspectrum van je project.

Desalniettemin doet Atomos nog geen harde claims over Delta-E-afwijkingen over piekhelderheden. Op IBC bleef de Pro-2710-monitor toch vooral bij een prototype. Wel toonde Atomos de andere unieke eigenschappen, zoals het on-board Linux-besturingssysteem. De 4K-monitor kan ook zonder computer nog videobestanden organiseren en interne kleurkalibraties uitvoeren. Voor de bediening daarvan zit achterop zelfs een speciaal touchpad, al is het ook mogelijk om opslag en randapparatuur aan te sluiten op (onder andere) de vier USB-C-poorten voorop.

Atomos' nieuwe Studio Pro-2710-monitor wordt gedemonstreerd op IBC 2025. Martin Euredjian laat het 'werklicht' onder de monitor duidelijk zien.

Aan de flanken van de monitor is de evenals nieuwe K-100 spectrale kleursensor zichtbaar.

De Atomos Studio Pro-2710 lijkt alleszins een unieke studiomonitor te worden. Een specifieke prijs wil Atomos nog niet noemen, al moet het allemaal wel “onder de 10.000 dollar blijven”, aldus Martin Euredjian – nota bene de aanvoerder van Atomos’ nieuwe Advanced Imaging-divisie. De spectrale K-100-sensor gaat circa 300 dollar kosten en moet, mogelijk later down the line, volledig open-source gaan om ook andere monitoren effectief te kalibreren.

 

ASUS’ nieuwe ProArt-hardware gaat hard – en bruin

Noem me gerust een sucker voor dit spul, maar ik ga gewoon goed op de losse componenten in ASUS’ ProArt-lijn. Naast monitoren en laptops zet ASUS ook alsmaar meer hardware neer bij dit dochtermerk. Dat begon aanvankelijk met enkel wat doelgerichte moederborden, maar inmiddels zijn we aangekomen bij volwaardige ProArt-videokaarten en zelfs complete kasten.

Close-up van de ProArt GeForce RTX 5080-videokaart, met op de flank duidelijk het houten laminaatrandje.

Nieuw op IBC waren de ProArt GeForce RTX 5080 en de bruine editie van de ProArt PA602-behuizing. Beide producten zijn duidelijk over komen waaien van ASUS’ gamingdivisie, maar spelen desalniettemin slim in op de wensen van creators. Zo blijkt deze RTX 5080-videokaart een van de dunnere in zijn soort (circa tweeënhalf PCI-slot) en een van de weinige met video-uitvoer over USB-C, inclusief mogelijkheid tot daisy-chains naar meerdere displays. Extra leuk: dat houten laminaatrandje op de flank.

Die houten accenten komen vaker terug op ProArt-apparatuur, waaronder dus ook de PA602-behuizing in EATX-formaat. Voorheen werd de grootste creator-gerichte behuizing enkel in zakelijk zwart gestoken. Dit nieuwe alternatief zet in op warmere tinten. Hier kleurt het hout wat lichter en vrijwel al het aluminium bruin. Dat schijnt niet ieders kopje thee te zijn; ik kan wel met zo’n robuuste samensmelting van chique tech met vintage tinten en materialen.

Close-up van de bruine ProArt PA602-behuizing, bij ASUS op IBC 2025. Naast de aan/uit-knop is duidelijk de vergrendeling daarvan zichtbaar; die moet ervoor zorgen dat de desktop niet per ongeluk uitgezet wordt tijdens lange rendertaken.

De ProArt PA602-behuizing van ASUS, ditmaal in de nieuwe bruine uitvoering. Het zijpaneel van de kast is verwijderd, zodat ook de nieuwe ProArt GeForce RTX 5080-videokaart goed zichtbaar is.

De ProArt PA602-computerkast wordt nu al verkocht voor circa 209 euro – de bruine uitvoering kost vermoedelijk ongeveer hetzelfde. Voor de RTX 5080 in ProArt-vorm is nog geen prijs genoemd, al is aannemelijk dat deze vergelijkbaar zal zijn met ASUS’ andere soortgelijke videokaarten. Verwacht een vraagprijs van tussen de 1.249 en 1.599 euro.

 


 

Tot dusver mijn persoonlijke hoogtepunten van IBC 2025. Grote productiehuizen en televisienetwerken vormen hier duidelijk de grootste doelgroep, maar de beurs begint duidelijk ook op te warmen voor wat kleinschaligere creators. Wat mij betreft trekt IBC die lijn door; mij mag je altijd lekker maken met mooie producten voor de makers.

Heb je andere suggesties, vragen of feedback? Laat het me vooral weten, bijvoorbeeld via een reactie hieronder. Uiteraard ben je ook welkom om in te haken op onze knusse Discord-server of om me lastig te vallen op Bluesky.