special

Wat ik leerde van een jaar als ‘content creator’

Dit is hoe het eerste jaar met Toms Tech me wijzer maakte…

Tom Kauwenberg

 |

20 februari 2021

Daar zijn we dan; mijn eigen stekje op het internet heeft een wenteling van de planeet overleefd. Ergens in de nacht van 20 februari 2020 slingerden mijn developer en ik Toms Tech en het YouTube-kanaal definitief de wereld in. De Eindhovense studentenkamer was rijk aan dampen van kapsalon, kortstondig onderbroken door fris geknetter van champagne, maar het riekte bovenal van hoopvolle ambitie. Dat beginsel als zelfstandig ‘content creator’ is vandaag voor het eerst jarig, wat een uitgelegen moment vormt om te reflecteren op de lessen die ik sindsdien leerde.

 

Dus, je bent content creator?

Begrijp me niet verkeerd: op straat zou ik mezelf niet durven beschrijven als ‘content creator’. De term voelt overdreven hip en happening, tot aan het pretentieuze aan toe. ‘Blogger’ en ‘YouTuber’ dragen voor mij eenzelfde bijsmaak, al zijn ze tenminste wel doeltreffend — die noemers ontgaan de nietszeggendheid van ‘influencer’.

Maar toch, ‘content creator’ dekt de lading. Onder eigen banier creëerde ik een jaar lang content — al zet ik de bezigheid zelf liever weg als ’tech-recensent’ of ‘videoproducent’.

Noemers daargelaten, kwam het creëren van de content uiteraard met obstakels. Eerder haalde ik al aan hoe Toms Tech soms op een lager pitje kan komen te staan door een gebrek aan tijd. Mijn bestaan als content creator ‘voor mezelf’ moet soms wijken, zodat ik freelance artikelen en video’s kan produceren die daadwerkelijk brood op de plank brengen. De tijd die overblijft, spendeer ik echter gretig aan het pompen van content op eigen naam.

Terugkijkend op dit afgelopen jaar, zou ik stellen dat dit de belangrijkste lessen die ik opstak als content creator…

Geanimeerde afbeelding van Tom die zijn content creator bestaan aankondigt

1. Vind de mensen die dezelfde potentie zien als jij

Of je nu een leuke invalshoek of een vlotte babbel hebt, lang niet iedereen zal ‘happen’ op een nieuwe content creator. Wat in het begin vooral telt, zijn simpelweg de harde cijfers. Dat gaat op voor je kansen op meer publiek, maar des te meer voor potentiële partners. Zonder leuke statistiekjes word je niet gevonden — en juist die getalletjes doen er weer toe in hoeveel heil de algoritmes én bedrijven in je zien.

Nu zal niet iedere content creator direct de hulp van PR-bureau’s of sponsoren nodig hebben. Echter, als stuntelende freelancer die daarnaast ook over allerlei tech-producten wil vertellen, kun je haast niet zonder.

Met een nog pril publiek als achterban, is ‘zo maar’ mooie producten toegestuurd krijgen een uphill battle. Genoeg merken en perswoordvoerders wuiven je al weg met één vlotte zwiep over je Instagram-pagina.

Screenshot van Tom Kauwenbergs Instagram, gevuld met promotioneel materiaal voor zijn content creator-werk.

De eerste paar overwinninkjes op dat front, lagen in mijn geval bij een handvol connecties in relevante kringen. Eerder werk in dezelfde sector bood PR-lieden net dat beetje meer vertrouwen, ook al waren de grafiekjes eigenlijk veel te kort. Dankzij de hulp van deze lieve mensen (wie ik mijn innige dank verschuldigd ben) kreeg het balletje een eerste duw. Zij zagen in mijn beginnende project wat anderen nog niet in konden beelden.

Ware het niet voor die eerste zegels van vertrouwen, dan was mijn content-trein allang tot stilstand gekomen. Andere bloggers en vloggers kunnen misschien maanden- tot jarenlang zonder ondersteuning van buitenaf, maar heel eerlijk: het voelt goed om als ‘nieuweling’ op waarde geschat te worden door vroege vogels en ingewijden. Afwijzingen zal je ongetwijfeld toch genoeg incasseren.

Voor het vinden van kijkers is dat soort vertrouwen kweken van minder groot belang. Allereerst dien je simpelweg gevonden zien te worden door de juiste internetpassanten — en dat gaat ook niet bepaald vanzelf.

2. Algoritmes zijn (niet) je vriend

Volgens velen dé succesformule voor de content creator: het “bespelen van het algoritme”. Dat is schijnbaar ontiegelijk makkelijk, aldus de mensen die het zelf nooit geprobeerd hebben. Artikelen dien je te optimaliseren voor hogere zoekresultaten, terwijl nieuwe YouTube-video’s het liefst dagelijks uitgepoept moeten worden, want “zo word je vanzelf groot”. Was het maar zo simpel.

Dit zal voor iedereen ongetwijfeld verschillen, maar zelf zie ik weinig heil in die houding. Niemand weet precies hoe de selectieprocedures van de Google’s van deze wereld werken. Vaak genoeg blijkt die eerste paar keer gevonden worden gewoon dom geluk — vraag het je eigen internetheld maar na. Doorzettingsvermogen en de frequentie van inzet zullen daar vast aan bijdragen, maar op zichzelf leveren ze geen inherent succes op. Niet alles is een simpel rekensommetje.

In mijn geval bleken de resultaten vaak minder voorspelbaar als gedacht. Artikelen met hogere SEO-scores verdwenen meer dan eens in de vergetelheid — en juist de video’s die niet in regelmaat verschenen, werden onverwachts richting een groter publiek geduwd. Ook dát is nattevingerwerk, maar het moet gezegd worden: op algoritmes jagen, staat niet per se gelijk aan algoritmes de meester zijn.

En zelfs áls je een keer bewezen hebt beter gevonden te kunnen worden, hoeft dat ook niet te betekenen dat platformen je meteen meer naar de voorgrond willen drukken. Mijn populairste YouTube-video knokt ondertussen rustig richting de tienduizend kijkers, maar de uploads die daarna volgden? Het gros blijft wekenlang rond de honderd hits hangen, ook wanneer ze goed geoptimaliseerd zijn of elkaar sneller opvolgen.

Vestig zo veel hoop als je maar wilt in de zoek-en-vind-robots van het internet, maar ik neem grootste beloftes over “gewoon even het algoritme bespelen” tegenwoordig met een flinke korrel zout. Er bestaat geen correct antwoord op wat vage en vaak afgesloten algoritmes van je vragen.

3. Houd je groeiverwachtingen reëel

Als content creator ambieer je uiteraard dat je werk door meer en meer publiek gezien wordt. Getalletje zijn er om te stijgen, zo geldt de regel. De realiteit is echter dat zoiets niet geforceerd kan worden, zoals ook hierboven al onderstreept is.

Zelf zie ik nog altijd de potentie voor Toms Tech om verder te groeien, om later mogelijk rendabel te worden, maar dat kantelpunt heeft in het eerste jaar niet plaats mogen vinden. Aan passie, prettige connecties en de bijtijdse ‘hit’ heeft het niet gelegen; dit bestaan bouwen de meesten gewoon tergend langzaam op.

For the record: mijn carrière als content creator is momenteel verre van rendabel. Toms Tech opbouwen heeft flink wat geld gekost, terwijl het financieel (nog) niks oplevert.

In de tussentijd heeft de website wel aardig wat unieke bezoekers binnengetrokken en klokten de YouTube-video’s meer dan vijftienduizend views. Dat is niet mis voor een beginner, maar er zit meer in. Lang niet elk stukje content trekt de hoeveelheid bekijks die ik voor ogen had.

Voor mij persoonlijk heeft het dan ook immens geholpen om niet bij elke upload te denken “misschien is dít het moment wel”. Al lijken alle signalen erop te wijzen dat een artikel of video gaat ontploffen, de kans zit er net zo goed in dat het niet gebeurt.

De groei van je content is zelden handmatig te sturen. Des te beter je er aan doet om die hoop niet naar je hoofd te laten stijgen. Soms spendeer je dagen aan een stukje content, wat uiteindelijk door vrijwel niemand gevonden zal worden. Zo gaan die dingen.

Bij vlagen kunnen dit soort dompers deprimerend werken, maar erom tobben heeft natuurlijk geen nut. Er bestaat een balans om te vinden in die prille beginfase. Zelf houd ik verwachtingen reëel, maar probeer ik alle overwinningen te vieren, al zijn ze nog zo klein. Elke piek in de kijkersanalyses, iedere positieve reactie: ze bevestigen de hoopvolle visie waar ik mee begonnen ben.

Op puur geluk mag je niet rekenen, maar doorzettingsvermogen en ambitie kan je vast blijven houden. Zelf heb ik dat een jaar lang volgehouden — met alle ups en downs van dien — en ik sta paraat om door te zwoegen in ronde twee.

Screenshot van het YouTube-kanaal van Toms Tech.

Wat nu?

Een zaligmakend succesverhaal zit er (nog) niet in, maar de lessen zijn geleerd. Dit was mijn eerste jaar stuntelen als content creator. Hopelijk kunnen we er beiden wijzer van worden. Zo niet, hoop ik van harte dat je, net als ikzelf, hebt kunnen genieten van het vallen en opstaan.

Mocht je voorheen nog niet bekend zijn met de content die ik creëer, maar is je interesse aangewakkerd? Kijk gerust eens rond in mijn groeiende lijst van tech-reviews of bezoek het YouTube-kanaal voor meer video’s. Al je muisklikken en toetsaanslagen worden op prijs gesteld — zoals je inmiddels kunt begrijpen.

Heb je zelf vragen, tips of suggesties rondom beginnen als content creator? Je bent welkom om een berichtje achter te laten of om me eens aan te tikken op bijvoorbeeld Twitter, Instagram of Facebook.