Featured Video Play Icon

Special

Wat weten we nu van de next-gen consoles?

Even over die PlayStation 5 en Xbox Series X…

Tom Kauwenberg

 |

13 mei 2020

[UPDATE 1] Nadat Epic Games hun Unreal Engine 5-onthulling op PlayStation 5 demonstreerde, is deze op 13 mei 2020 mét een extra stuk uitleg aan dit artikel toegevoegd. Deze vind je onder de tussenkop “Context op context”.

[UPDATE 2] Op 11 juni 2020 deed PlayStation per livestream een groot deel van hun line-up aan games uit de doeken, gevolgd door het daadwerkelijke ontwerp van de PlayStation 5 én de PlayStation 5 Digital Edition (eenzelfde apparaat, maar dan zonder de Blu-Ray-speler). Beelden van de console en bijbehorende accessoires zijn inmiddels toegevoegd aan het artikel.

[UPDATE 3] In de nacht van 8 september 2020 lekte ook de langverwachte Xbox Series S uit, met een richtprijs à 299 dollar. Deze werd door Xbox snel officieel onthuld, één dag later gevolgd door de officiële details rondom de Xbox Series X. Beide consoles moeten 10 november lanceren, met respectievelijke richtprijzen van 299 dollar en 499 dollar. Nederlandse prijzen (en/of abonnementsdeals) zijn vooralsnog niet bekend, maar de bekende specificaties van de Xbox Series S zijn toegevoegd aan onderstaande lijsten.

[UPDATE 4] Op 16 september 2020 deed PlayStation hun officiële prijspunten en releasedata voor de PlayStation 5 uit de doeken. De console lanceert op 12 november in een handvol landen — met een releasedatum van 19 november voor ‘de rest van de wereld’, waaronder heel Europa. De meest uitbundige console spiegelt het prijspunt van de Xbox Series X op 499,99 euro, terwijl de schijflezer-loze ‘Digital Edition’ voor 399,99 euro op de kop gaat.

 

Onderstaand artikel verscheen oorspronkelijk op 12 april 2020. Veel van de uiteenzettingen en analyses zijn een momentopname, maar feitelijke informatie over de consoles is (waar mogelijk) up-to-date gehouden en aangepast bij grotere aankondigingen.

 

Welkom in de “console war”

Het is weer zover; de aanloop naar een nieuwe generatie spelcomputers is van start gegaan. Bij de twee concurrerende grootmachten komt alsmaar meer los over hun langverwachte PlayStation 5 (van Sony) en Xbox Series X (Microsoft). De een doet dat iets zelfverzekerder dan de ander (ik kijk naar jou, PlayStation), maar het gebeurt nu.

En laten we wel wezen: de huidige consoles van Sony en Microsoft, de PlayStation 4 en Xbox One, zijn al langer toe aan vervanging. De grondlegging van die hardware is inmiddels dik vijf jaar oud — en zelfs toen was deze generatie nauwelijks vooruitstrevend te noemen. Als er nu dus één doelstelling duidelijk door moet galmen, is het wel die van regelrechte paardenkracht. Beide partijen zetten daar gretig op in, met legio cijfertjes en innovaties om hun prestatiedrang te bewijzen.

De officiële specs van zowel de PlayStation 5 als Xbox Series X circuleren nu in de online sferen, tot genoegen van de gamers die weer naar een nodeloze console war smachten. Ervaring of expertise is even bijzaak; elk detail is een wapen. Typisch de toetsenbordstrijders.

Laten we de dat manische gedrag echter even opzij zetten en de harde feiten op een rijtje zetten. Wat weten we precies van beide krachtpatsers — en wat mogen we in de nabije toekomst nog verwachten?

De aanloop tot dusver

Het zat er al jaren aan te komen, maar ja; beide consoles zijn inmiddels lang en breed aangekondigd. Zowel Sony als Microsoft zien nog altijd heil in hun console-divisies en hebben daarmee officieel toegezegd opvolgers van hun huidige consoles aan te leveren. PlayStation deed dat maandenlang héél voorzichtig, met her en der een name drop van hun vijfde console. Microsoft nam, lekker tegendraads, het voortouw en onthulde het daadwerkelijke apparaat gewoon op The Game Awards 2019. Die zagen we niet aankomen.

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en een heleboel cijfertjes wijzer over beide consoles. Hoewel Sony aanzienlijk terughoudender is gebleken in hun publieke uitingen, liggen voor beide apparaten nu een reeks specificaties op tafel. Er wordt gesproken over de vooruitstrevende architectuur van processoren, bandbreedte voor spelgegevens en, haast onvermijdelijk, de hoeveelheid teraflops (TFLOPS) die de paradepaardjes af kunnen handelen.30

Beide partijen voelen de vraag naar mooiere spellen, alsmede snellere laadtijden. Waar de achtste generatie bij diens lancering al achterliep op je gemiddelde game-pc, moeten deze nieuwe apparaten de wereld van games weer écht vooruit kunnen stuwen. Daarvoor worden legio hoogwaardige componenten geadopteerd uit de pc-wereld, maar ook compleet nieuwe technologieën bedacht.

Ja, de consoles gaan ein-de-lijk over op snelle SSD’s — maar daarin willen ze nu meteen weer prestaties boeken waar ook de pc-markt nog niet tegenop kan. Hetzelfde geldt voor die moeilijk hoge flop-beloftes over de grafische kracht; daar hebben zelfs de duurste videokaarten van vandaag nog een puntje aan te zuigen.

De harde cijfers

Die hogere doelstelling zien we meteen terug in de specificaties die tot dusver vrijgegeven zijn over de PlayStation 5 en Xbox Series X. Nog lang niet álles is op dat gebied bekend, maar zo langzaam maar zeker beginnen de visies wat vorm te krijgen. Bij het groene kamp gold dat ook voor de letterlijke vorm, bij team blauw bleef het vooralsnog bij technische praat.

En ja, op de oppervlakte is daar vooral één ding uit gebleken: Microsoft wil hun “sterkste console ooit“-credo voorlopig niet kwijt. Als het aankomt op pure rekenkracht, is de nieuwe Xbox Series X de baas. Op papier, in ieder geval. Beide paradepaardjes halen daarin hun harde waar van AMD (zoals vrijwel standaard in de console-markt), maar Xbox zet nét iets meer spierkracht bij.

Xbox Series X – Technische specificaties en features

  • CPU 8 Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz met SMT), Custom Zen 2 CPU
  • Processorgrootte360.45 mm2
  • ProcessortechnologieTSMC 7nm (Enhanced)
  • GPU12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz, Custom RDNA 2 GPU
  • Geheugen16GB GDDR6 met 320 MB bus
  • Bandbreedte10GB op 560GB/s, 6GB op 336GB/s
  • Interne opslag1 TB Custom NVMe SSD
  • Uitbreidbare opslag1 TB Seagate “Expansion Card” (spiegelt interne SSD exact)
  • I/O-snelheid2.4GB/s (ruw), 4.8GB/s (gecomprimeerd)
  • PoortenHDMI 2.1, 3x USB 3.2, ethernet, voeding, Kensington-lock
  • Externe opslagUSB 3.2 HDD-ondersteuning
  • Optische lezer 4K UHD Blu-Ray-speler
  • Koeloplossing“Vapor Chamber” met schoorsteeneffect
  • Backwards compatibility Alle Xbox One-games + alles wat nu al compatible is
  • Doelprestaties 4K @ 60 FPS, tot 120 FPS
  • Video-uitvoer HDMI 2.1
  • Voeding 315 Watt
  • Afmetingen 15,1 x 15,1 x 30,1 centimeter (breedte x diepte x hoogte)
  • Richtprijs 499,99 euro

Xbox Series S – Technische specificaties en features

  • CPU 8 Cores @ 3.6 GHz (3.4 GHz met SMT), Custom Zen 2 CPU
  • Processorgrootte360.45 mm2
  • ProcessortechnologieTSMC 7nm (Enhanced)
  • GPU4 TFLOPS, 20 CUs @ 1.565 GHz, Custom RDNA 2 GPU
  • Geheugen10GB GDDR6
  • Bandbreedte8GB op 224GB/s, 2GB op 56GB/s
  • Interne opslag512GB Custom NVMe SSD
  • Uitbreidbare opslag1 TB Seagate “Expansion Card” (spiegelt interne SSD exact)
  • I/O-snelheid2.4 GB/s (ruw), 4.8 GB/s (gecomprimeerd)
  • PoortenHDMI 2.1, 3x USB 3.2, ethernet, voeding, Kensington-lock
  • Externe opslagUSB 3.2 HDD-ondersteuning
  • Optische lezer Niet aanwezig
  • Koeloplossing“Vapor Chamber” met schoorsteeneffect
  • Backwards compatibility Alle Xbox One-games + alles wat nu al compatible is
  • Doelprestaties 1440p @ 60 FPS, tot 120 FPS
  • Video-uitvoer HDMI 2.1
  • Voeding 315 Watt
  • Afmetingen Vooralsnog onbekend
  • Richtprijs 299,99 euro

Consoles met context

De Xbox Series X smijt met de hoogste cijfertjes (waar die bejubelde 12 TFLOPS de grootste overwinning in is), maar of de resultaten echt significant zullen worden, dat is nog maar de vraag. De PlayStation 5 lijkt qua prestaties immers niet bijzonder ver achter te liggen — terwijl Sony dat aansterkt door meer te oriënteren op het optimaal benutten van die hardware.

Op papier heeft Xbox in veel gevallen dus de high ground, maar PlayStation kan het verschil maken door slimmer te werken te gaan in hun efficiëntie. Dat zien we terug in hun innovatieve aanpak van (grafische) processoren en het optimaliseren van de interne opslag; beide tackelen obstakels in spelontwikkeling op een experimentele wijze…

PlayStation 5 – Technische specificaties en features

  • CPU 8 Cores (@3.5 GHz met SMT), variabele frequentie, Custom Zen 2 CPU
  • GPU10.28 TFLOPS, 36 CUs @ 2.23 GHz (variabele frequentie), Custom RDNA 2 GPU
  • Geheugen16GB GDDR6, 256-bit
  • Bandbreedte448GB/s
  • Interne opslag825GB Custom NVMe SSD
  • Uitbreidbare opslagNVMe SSD-sleuf (hoogte onbekend)
  • I/O-snelheid5.5GB/s (ruw), 8~9GB/s (gecomprimeerd)
  • PoortenVooralsnog onbekend
  • Externe opslagUSB HDD-ondersteuning
  • Optische lezer 4K UHD Blu-Ray-speler (niet op de Digital Edition)
  • Backwards compatibility “Zo veel mogelijk” van de vorige generatie(s)
  • Unieke techniekenVariabele frequentie-“boost”, (meer) data-prioriteiten, Tempest 3D Audio Engine
  • Voeding 350 Watt / 340 Watt (All Digital)
  • Afmetingen 39 × 10,4 × 26 centimeter (hoogte x breedte x diepte)
  • Gewicht 4,5 kilogram / 3,9 kilogram (All Digital)
  • Richtprijs 499,99 euro / 399,99 euro (All Digital)

Meer focus op efficiëntie

De PlayStation 5-processoren (zowel centraal als grafisch) laten bijvoorbeeld hun rekenfrequentie variabel afhangen van het spel, in plaats van de gebruikelijke temperatuur. Ondertussen is de razendsnelle SSD-opslag uitgerust met verschillende “prioriteitenbanen” om belangrijke data sneller op het werkgeheugen te knallen.

Die 16 GB aan RAM zou daarmee met twee seconde opgevuld moeten kunnen worden, zo stelde Sony al tegenover Digital Foundry.

Dus ja, er zijn misschien minder (sterke) grafische rekenkernen en opslagcapaciteit, maar Sony zet zich ertoe wát ze hebben, efficiënter te benutten.

Beide technieken helpen game-ontwikkelaars natuurlijk betere spellen te programmeren, terwijl ze vooralsnog ongezien bleven in de pc-wereld. Echt harde resultaten blijven (wederom) uit, maar het idee mag er zeker wezen.

Xbox heeft qua opslag een soortelijk selling point met hun Xbox Velocity Architecture, al maken ze daar vooralsnog geen grote beloftes over. Men spreekt daarbij over 100 GB die “direct ingezet kan worden” door ontwikkelaars, maar Sony lijkt daarin nu meer daad bij woord te voegen. Al zijn ook de woorden aardig zwoel, zo mag blijken uit Mike Cerny’s ultiem rustgevende hardware-presentatie.

Hetzelfde geldt voor Sony’s stappen vooruit op driedimensionale audio-oplossingen, die ze bij Xbox vooralsnog uit lijken te besteden aan Dolby Atmos. Beide programma’s streven naar betere sturing in (game-)geluid, maar PlayStation onderneemt zelf meer actie om ontwikkelaars handvaten daarin te geven.

Dus, komt de PlayStation 5 echt zo veel zwakker uit de bus? Dat moet nog maar blijken. Legio specificaties liggen inmiddels op tafel, maar ze dekken de lading maar deels — het is vooral de context die momenteel nog ontbreekt.

Context op context — Update van 13 mei 2020

Een eerste stukje (nieuwe) context over de PlayStation 5 kwam, gek genoeg, niet uit Sony’s hoek. Epic Games deed hun gloedjenieuwe Unreal Engine 5 uit de doeken met een tech demo, in real-time de PlayStation 5. Nieuwe technieken, die direct vanaf de net zo nieuwe hardware draaien.

En ja, die beelden ogen inderdaad briljant, maar ze scheppen mogelijk een incompleet plaatje. Het is inderdaad blijk van wat de PlayStation 5 zoal kan (in optimale omstandigheden), maar het benadrukt nog niet per se dat geen enkel ander apparaat precies datzelfde zou kunnen. Laat staan of andere ontwikkelaars er überhaupt in slagen nieuwste Unreal Engine zo succesvol te utiliseren als Epic zelf.

In een interview met Digital Foundry benadrukt Epic dat de vernieuwde ontwikkelomgeving (en vooral diens resultaten) uiteindelijk ook haalbaar moeten zijn voor hoogwaardige pc-systemen én, hoe kon het ook anders, de Xbox Series X.

Ook Xbox’ apparatuur ondersteunt allerlei nieuwe technologieën die de bejubelde engine-makers nu introduceren, waaronder hardware-gedreven rendering van lichtinval en het sneller inladen van assets. Daarnaast lijkt ook Epics unieke optimaliseren van waar je wel en niet kijkt in een game, “Render Everything Your Eyes See” (REYES), overeen te komen met een techniek waar Xbox óók aan werkt, waarover later meer.

De PlayStation 5 kreeg daarbij wél een flinke klop op de schouder van Epic betreffende hun NVMe SSD-opslag, die klaarblijkelijk een groot onderdeel was in hoe vloeiend de beelden ten tonele komen. Onduidelijk is of de Xbox Series X daar expliciet geen koek van kan eten, maar de razendsnelle opslag van Sony wordt door de makers van de Unreal Engine wel omschreven als iets waar zelfs high-end pc’s nog een puntje aan kunnen zuigen…

Bovenstaande paragrafen zijn toegevoegd op 13 mei 2020. Het (resterende gedeelte van het) originele artikel dateert uit 30 maart 2020.

 

Power over praatjes

Microsoft doet uiteraard ook duiten in het zakje met een aantal nieuwe concepten, maar wat betreft hardware, draait het vooral om pure power. Tenminste, zo maakt hun marketingmachine nu toeren. Afgezien van misschien hun Variable Refresh Rate-ideologie (VRR), die rekenkracht zou besparen op minder belangrijke regionen van het scherm, richt Xbox zich hoofdzakelijk op wat sommige gamers nu willen horen: “dit ding is gewoon lomp snel, doei.”

Xbox’ blokvormige koelkastje — sorry, maar ik vind ‘m ontiegelijk bruut ogen — heeft geleerd van alles wat de Xbox One X zo goed deed. In andere woorden: geen poespas meer (ik kijk naar jou, Kinect), maar gewoon pompen met wat je in huis hebt. En dat is nogal wat, zo lijkt het nu.

Techniek voor de toekomst?

Daarbovenop lijkt Xbox ook nét iets duidelijker in hun plannen rondom de future proofing van de console. In ieder geval als we het over de immer krimpende opslagmogelijkheden hebben. Waar Sony weer kiest voor het zelf kunnen “bijprikken” van een generieke (ditmaal NVMe-)schijf, springt Xbox over op een speciale form factor voor hun uitbreidbare opslag.

Aan de hand van een zogenaamde Expansion Card kun je precies dezelfde NVMe SSD nóg eens in de Series X schuiven. Zodoende wordt de opslagcapaciteit dus verdubbeld, zónder in te leveren op snelheid. Bij PlayStation is dat laatste nog maar de vraag, juist omdat hun superefficiënte custom SSD niet los verkrijgbaar is. Althans, daar lijkt het nu op.

Dan kun je dus die (misschien ietwat schamele) 825 GB opslag nog wel wat spekken, maar niet met die razendsnelle prioriteiten die al ingebakken zit. Tot zover die veelbelovende laadtijddemo; die gelden dus alleen voor je drie-vier favoriete spellen.

Tel daar bovenop dat Microsoft en Seagate later mogelijk Expansion Cards uitrollen die ook nog eens groter kunnen zijn dan 1 terabyte, en je voelt al welke van de twee zich nu al wat toekomstbestendiger opstelt.

Desalniettemin, ook dít is iets waar Sony de lippen nog enigszins stijf vasthoudt. Naast het feit dat ze nauwelijks iets los laten over het daadwerkelijke ontwerp of de exclusieve games (vooralsnog toch hun bread and butter), heeft het PlayStation-team op sommige fronten mogelijk nog een troefkaart achter de hand.

Prijs en planning

En dan hebben we natuurlijk de hamvraag waar beide merken momenteel maar weinig over te melden hebben: de prijs en de geplande releasedatum. Aanvankelijk zouden de console-titanen het tegen elkaar op moeten nemen rond de kerstperiode van dit jaar, maar dát wordt misschien nog lastig. In de hardware-wereld komt de huidige coronacrisis immers net zo hard aan, waardoor die oorspronkelijke planning mogelijk in duigen valt.

Microsoft deed recentelijk wél uitspraak over hun “Holiday 2020”-plannen, die nog steeds onveranderd zouden zijn. Sony’s langere stilte wekte daar even minder vertrouwen, maar ook daar wordt nu gesproken over “geen onvoorzien uitstel” met betrekking tot de pandemie.

En de richtprijzen dan? Daarvan hebben de twee grootmachten al helemáál geen geluid afgegeven. De verwachting is dat ze wederom dicht opeen zullen liggen (met de Xbox Series X mogelijk wat hoger), maar zekerheid is er geenszins.

Puur kijkend naar de (toch vooruitstrevende) specificaties die beide apparaten nu beloven, is het haast ondenkbaar dat een van de twee ónder de vierhonderd euro in de schappen zal liggen.

Consoles worden rondom hun lancering wel vaker met enig verlies verkocht — games en abonnementen zijn nu ook belangrijker dan ooit — maar déze beloftes voor dát soort bedragen? Dat zou wel erg knap worden. Daar krijg je zelfs de meest vastgeroeste pc master race-toetsenbordstrijders op Reddit nog mee om.

Chickening out

Wat vooral ludiek is om deze generatie te zien, is dat beide partijen kostte wat kost niet de eerste willen zijn die hun prijspunt weggeven. Wie immers als eerste het beoogde bedrag op tafel legt, ondertekent direct diens verlies. Of althans, zo voelt het.

Zegt Xbox bijvoorbeeld vijfhonderd (nog steeds schappelijk), dan kun je er vergif op innemen dat PlayStation razendsnel een barkie daaronder inzet en het bijbehorende financiële verlies voor lief neemt. Zo win je tegenwoordig de eerste slag van een nieuwe console war — én dus de harten van de massa.

Mocht de één dus binnenkort zijn prijs uit de doeken doen, dan weet je dat de ander razendsnel volgen gaat.

Liggen er nog verrassingen in ‘t verschiet?

Hoewel beide consoles meer en meer vorm beginnen te krijgen, kunnen de twee grootmachten nog aardig wat troeven achter de hand houden. De PlayStation 5 heeft nog legio onthullingen te doen met betrekking tot hun fysieke vorm en koeltechnologie — Xbox liet al zien hun vapor chambers nu te voorzien van een schoorsteeneffect — terwijl ze bij Microsoft nog een heleboel kanten op kunnen met bijvoorbeeld hun ándere consoles. Want ja, die zijn er ook nog.

Het zal velen ontschoten zijn, maar naast het Project Scarlett-paradepaardje (inmiddels dus omgedoopt tot de Xbox Series X), heeft Microsoft nog een Project Lockhart en Project Anaconda in the works. Als je het mij vraagt, ligt daar mogelijk hun troefkaart.

Over die andere twee apparaten is weinig bekend, maar de verwachtingen stellen dat het hier gaat om respectievelijk een “Slim”-model van de Series X (vermoedelijk een “Xbox Series S”) en een lichtgewicht stream-kastje, waar zelf amper games op zullen draaien. Xbox heeft namelijk ook lijntjes opgegooid naar de streamwereld met Project xCloud, waarmee vrijwel elk apparaat hoogwaardige games uit de cloud laat afspelen. Zie het als Google’s Chromecast-lijn, maar dan eentje van Team Xbox.

Mocht PlayStation er dus (voor een tweede generatie op rij) in slagen om Xbox te goedkoop af te zijn, dan kan Microsoft dáár weer op reageren met een nieuwe undercut als antwoord. Denk aan een nieuwe console die net zo goed meedraait met de aanstaande generatie, zij het dan met bijvoorbeeld minder focus op 4K-beelden, géén Blu-Ray speler en/of een downgrade voor bijvoorbeeld de opslagmogelijkheden.

Mocht Microsoft dát flikken, dan pakken ze niet alleen die veeleisende console-gamers, maar ook het volk dat voor minder mee wil blijven spelen — een doelgroep waar de Amerikanen in de afgelopen jaren al voorzichtig mee experimenteren.

[UPDATE] Op 8 september heeft Microsoft na een lek officieel hun Xbox Series S (Project Lockhart) uit de doeken gedaan, nog voordat PlayStation überhaupt een prijspunt weggegeven had. Daarmee werden ook beide consoles voorzien van prijspunten (respectievelijk 299 en 499 dollar) en een releasedatum van 10 november.

Sony’s duale gevoel

Voor Sony lag er recentelijk ook al een onverwachte zet in het verschiet: het onthullen van de nieuwe controller. Op een doorsnee dinsdagavond deed het ontwikkelteam niet de console, maar de bijbehorende gamepad uit de doeken. De PlayStation 5 stapt af van de vaste DualShock-noemer en brengt het nu onder een DualSense-vaandel. Dit is in wezen een voortzetting van eenzelfde concept, al ligt de focus uiteraard op een nieuwe, “sensuele” belofte.

De DualSense heeft grofweg eenzelfde insteek als de DualShock 4, zij het nu dan voorzien van twee grote nieuwigheden. De één is een ingebouwde microfoon, de ander is de introductie van specifiekere haptics.

Aan de hand van nieuwe, precieze trilmotoren ín de trekkers moet DualSense bepaalde actiegevoelens kunnen emuleren. Denk dan bijvoorbeeld aan krakende aanspannen van een boog of de schok die men zou voelen op een pistooltrekker.

Het idee van dit soort voelbare feedback is niet onbekend; denk aan het opmerkelijke gekraak van de Steam Controller — een concept dat later hevig verbeterd werd met onder andere de Joy-Con-controllers van de Nintendo Switch. Dát principe, maar dan ondergebracht in vooral die L2- en R2-knoppen.”

Microsoft deed hun vernieuwde Xbox Series X-controller al eerder uit de doeken (nu óók voorzien van een directe “Share”-knop), maar sprak vooralsnog niet over de evolutie van hun trilmotoren. De oudere Xbox One-controllers maakten weliswaar al gebruik van preciezere vibratie dan PlayStation destijds had, maar die zijn inmiddels alweer overtroffen door de “HD Haptics” waar Nintendo en Sony nu op azen.

Een en al genot voor de gamer

Een groot deel van deze uiteenzetting, blijft nog even speculatief, maar toch: dát is wat de aanloop naar deze generatie juist zo interessant maakt voor gamers. Beide partijen snappen beter dan ooit waar “hun” gamers aan toe zijn, terwijl ze voor het eerst in bijna vijftien jaar weer met wat innovatieve technologieën op de proppen komen. Of je nu voor het ene of het andere kamp bent; dit is gewoon mooi om mee te maken.

Microsoft wekt vertrouwen met hun zelfverzekerde berichtgeving én het aankopen van legio gametalent (iets waar het Xbox-merk de afgelopen generatie feitelijk faalde), terwijl Sony straks door mag pakken op een ijzersterke laatste vijf jaar. Dat ze nu qua specificaties de underdog lijken, hoeft nog niets te betekenen voor de komende vijf jaar.

Het enige wat PlayStation dient te doen om hun winst van afgelopen generatie mee te nemen naar de nieuwe, is simpelweg wat meer van hun bloedmooie, exclusieve games tonen. Voor Microsoft geldt hetzelfde, maar zij lijken qua hardware voor nu al de hoogvlieger.

Wat de nabije toekomst ons ook brengt voor de PlayStation 5, Xbox Series X en alles daaromheen; voor de gamer is het allemaal genieten. Nu nog maar hopen dat we deze ronde het nodeloze bekvechten onder elkaars YouTube-video’s wat kunnen beperken. Maar mocht je dan toch je digitale zwaard op willen rapen, alsjeblieft, doe het dan met enige kennis en context.

 

Dit artikel is een momentopname van de stand van zaken rondom de PlayStation 5 en Xbox Series X. Mochten er later verdere specificaties of grote aankondigingen volgen, dan worden die veranderingen (tot op zekere hoogte) meegenomen in de tekst.